Vacature Fiscalist Grote Ondernemingen Unit Internationaal

Fiscalist Grote Ondernemingen Unit Internationaal in Rotterdam

  • Reageer t/m 18 juni 2024

Wil jij bijdragen aan een eerlijk en financieel gezond Nederland en tegelijkertijd jezelf blijven ontwikkelen? Tijdens dit tweejarige leer- en werktraject, verbreed en verdiep jij je fiscale kennis samen met andere starters. De combinatie van werken en het volgen van trainingsdagen, maakt dat jij je zowel op vakinhoudelijk als op persoonlijk vlak verder mag ontwikkelen. Je start in een functie binnen één van de bedrijfsonderdelen van de Belastingdienst en volgt daarnaast 1 dag per week de Beroepsopleiding gezamenlijk met je starterscollega's. Hierbij train je vaardigheden als communiceren, argumenteren, omgaan met weerstand en persoonlijk leiderschap. We willen je graag ondersteunen in jouw groei naar fiscaal vakmanschap, doe jij mee?


  • Master-doctoraal
  • 32-36 uur
  • Fiscaal
  • € 3.662,- / € 7.094,- bruto p.m.
  • Rotterdam

  • Reageer t/m 18 juni 2024

Dit doe je bij de Belastingdienst

Per 1 september 2024 start de Beroepsopleiding voor Fiscalisten bij de Belastingdienst, die in het primaire proces bij de Directie Grote Ondernemingen gaan werken.

Je start de eerste 12 maanden als fiscalist op de Inkomensheffing, Loonheffing, Omzetbelasting, Vennootschapsbelasting of Overdrachtsbelasting. Daarna verbreed je je kennis en inzicht 6 maanden over de horizon van je vakgebied heen door in een andere werkomgeving of voor een fiscaal middel te gaan werken. In je groep zitten deelnemers die bij de directie Grote Ondernemingen en bij andere directies werkzaam zijn in de heffing. Tijdens je werk ontvang je begeleiding van ervaren collega's die gepokt en gemazeld zijn in het werkgebied. Tijdens de opleidingsdagen kom je in contact met gerenommeerde fiscalisten die als spreker/docent aan de Beroepsopleiding verbonden zijn. Daarnaast is er een POP-coach die je begeleidt in je ontwikkeling en met wie je alle voorkomende vragen kunt bespreken. Na 1,5 jaar heb je het werkveld, de samenhang, de werkwijze en vakvaardigheid leren doorgronden en toepassen. Het laatste half jaar staat de Beroepsopleiding specifiek in het teken van verdieping in het vakgebied waarin je verder wenst te gaan. Je maakt kennis met de voor jou relevante kennisgroepen of coördinatiegroepen alsmede het landelijk vaktechnisch overleg en verdiepingsvakken in jouw vakgebied.

Het traject van de Beroepsopleiding duurt 2 jaar en sluit je na afronding af met het daarbij behorende certificaat. Het curriculum van de Beroepsopleiding kent 5 pijlers:


Na afronding van de Beroepsopleiding word je opgeleid om je verder te bekwamen binnen het vakgebied waar jij op dat moment voor kiest.

  • Je samen met jouw jaargenoten een avontuurlijke tijd tegemoet gaat, want je trekt samen op en bezoekt bijeenkomsten, workshops en activiteiten met elkaar.
  • Je bij een organisatie werkt, waarbij je rechtstreeks in contact staat met belastingplichtigen en hun adviseurs.
  • Je een rol van betekenis speelt in de uitvoering van onze fiscale wet- en regelgeving.
  • Je binnen Grote Ondernemingen de kans krijgt op een leven lang leren en ontwikkelen.

"Ik denk niet dat je ergens anders een fiscaal traject vindt waar je in korte tijd zoveel in de breedte kunt leren als bij de Belastingdienst. Ik bouw hier een netwerk op waarvan ik mijn hele carrière lang profijt zal hebben."

  • Dit kan blijken uit een afgeronde Master op het gebied van fiscaal recht of fiscale economie.
  • Je hebt affiniteit of ervaring met fiscaliteit.
  • Je bent fulltime beschikbaar gedurende het leertraject, dat maximaal twee jaar duurt.

  • De Directie Grote Ondernemingen (GO) is verantwoordelijk voor de fiscale behandeling van de ongeveer 9.000 grootste ondernemingen en non-profit organisaties in Nederland. Daarnaast behandelt GO een aantal dossiers van zeer vermogende personen en voeren we een aantal zeer uiteenlopende specialistische taken uit zoals de kansspelbelasting en constructiebestrijding. Onze klanten vertegenwoordigen zo'n 75% van de belastinginkomsten van de rijksoverheid. Ook genereren zij veel informatie die de overheid gebruikt voor bijvoorbeeld toeslagen of studiefinanciering.

    De uitvoerings- en toezichtstrategie van GO is gericht op bereidwillige naleving van wet- en regelgeving door deze organisaties. Zij kenmerken zich door relatief grote financiële belangen en complexere fiscale vraagstukken. In het geval van multinationals komt daar nog een component bij in de vorm van internationale wet- en regelgeving en samenwerking met buitenlandse belastingdiensten.

    Om er voor te zorgen dat de belastingafdracht van deze organisaties soepel blijft lopen werkt GO met behandelteams. In deze teams wordt kennis over de specifieke branche, de individuele ondernemingen en kennis van de verschillende belastingmiddelen samengebracht.

    Zo werkt GO aan een zo efficiënt en effectief mogelijk proces voor het heffen, controleren en innen van de belastingen bij de grootste ondernemingen en non profit organisaties en zo dragen we bij aan een financieel gezond Nederland.

  • Bij de Belastingdienst werken ongeveer 25.000 mensen verspreid over het hele land aan een financieel gezond Nederland. Dit doen we door eerlijk en zorgvuldig belastingen en premies volksverzekeringen te heffen, te innen en te controleren en fraude op te sporen. De Belastingdienst maakt het burgers en bedrijven zo gemakkelijk mogelijk om verplichtingen na te kunnen komen en gebruik te kunnen maken van rechten. Dat gebeurt met passende dienstverlening, door massale processen juist en tijdig uit te voeren én door adequaat toezicht uit te oefenen. De Belastingdienst is sterk in ontwikkeling en heeft de ambitie om de beste Belastingdienst voor Nederland te zijn met focus op fiscale taken en vakmanschap.


  • Deze vacature is voor meerdere posities en geldt voor de unit Internationaal met locatie van de Directie Grote Ondernemingen, zijnde Rotterdam.

    We ontvangen je brief en cv graag in een Word- of PDF-bestand. Als je een beroep doet op een voorrangspositie, stuur dan ook een kopie van die kennisgeving mee. Indien je over relevante kennis en werkervaring beschikt (te beoordelen door de teamleider), zijn de minimale uren in overleg.

    Wij moedigen jou aan om telefonisch contact op te nemen met de vermelde contactpersoon als de vacature opengesteld is. Het geeft jou de gelegenheid om vragen te stellen over de inhoud van de functie, en bijvoorbeeld over de sfeer en cultuur op de afdeling. Op deze wijze vorm je een completer beeld van de functie en de organisatie(cultuur).

    Vermeld duidelijk in je motivatiebrief naar welke locatie(s) je solliciteert en ook met welke belastingmiddel(en) je mogelijk al ervaring hebt of je voorkeur naar uitgaat.


    • Allereerst wordt beoordeeld of een voorrangskandidaat binnen de Rijksoverheid in aanmerking komt voor deze functie;
    • Daarna wordt beoordeeld of jouw cv en motivatiebrief voldoen aan de gestelde functie-eisen;
    • Op 8 en 11 juli vinden de selectiegesprekken plaats;
    • Na het selectiegesprek vindt, bij geschiktheid, het (online) arbeidsvoorwaardengesprek plaats op 1 2 juli ;

    Onderaan deze vacature vind je meer uitleg over de stappen die je doorloopt in de sollicitatieprocedure.

    De voorkeur gaat uit naar kandidaten die het meest aansluiten bij het opgestelde profiel. Dit heeft betrekking op zowel de genoemde kennis en werkervaring als op het opleidingsniveau.

    De Belastingdienst zet zich in voor de banenafspraak: zoveel mogelijk banen realiseren voor mensen met een arbeidsbeperking. Wij zullen je ondersteunen zodat je optimaal kunt functioneren, en daarmee jouw bijdrage aan Nederland kunt leveren. Of het nu gaat om aanpassingen op je werkplek, bepaalde voorzieningen in het vervoer of bijvoorbeeld vergoedingen van het UWV: samen met jou, je leidinggevende én een jobcoach gaan wij kijken naar jouw kwaliteiten en mogelijkheden om een passend werkpakket uit te voeren.

    Een (online) voorselectietest en/of een assessment kan deel uit maken van de sollicitatieprocedure, evenals het maken van een casus, het opvragen van referenties en (online) screening, bijvoorbeeld via databanken, (zoekmachines) en sociale netwerken.

    Houd er rekening mee dat het solliciteren technische problemen met zich mee kan brengen.

    Wanneer je solliciteert op een functie maak je eenmalig een account aan.

Het sollicitatietraject bij de Belastingdienst loopt via onderstaande stappen.

Solliciteren is mogelijk tot aan de deadline die in de vacaturetekst genoemd wordt. We beoordelen je cv en motivatiebrief op de genoemde functie-eisen.

Voor sommige functies is een online voorselectietest onderdeel van de procedure. In dat geval ontvang je per e-mail meer informatie over de procedure en de uiterlijke inlevertermijn.

We nodigen je per telefoon of e-mail uit voor een sollicitatiegesprek, waarin een selectiecommissie je beoordeelt op de competenties van de functie aan de hand van een competentiegericht gesprek.

Een assessment kan deel uitmaken van de procedure.

Na een positieve afronding, treffen we samen verdere voorbereidingen voor jouw eerste werkdag! Op P-direkt vind je informatie over onderwerpen zoals financiën, vrije dagen, loopbaanontwikkeling, rechten en regels en nog veel meer.

Neem contact op met , Teamleider

  • Contact via Whatsapp:

Neem contact op met Linda van der Sluis, Adviseur werving en selectie

  • Contact via Whatsapp:

  • Schaal 11, schaal 12, schaal 13

  • Inschaling vindt plaats in de bij de functie behorende salarisschaal. Bij het ontbreken van relevante kennis en ervaring kan tijdelijk een lagere salarisschaal worden toegepast.

  • Naast salaris ontvang je ook een individueel keuzebudget (IKB). Jouw IKB bestaat uit geld (IKB-budget) en tijd (IKB-uren). Het IKB geeft je de mogelijkheid om naar eigen keuze een deel van je IKB-budget te laten uitbetalen op de door jou gekozen tijdstippen. Én je hebt de mogelijkheid om je IKB-budget deels om te zetten in verlof of andersom. Ook kun je het IKB-budget besteden aan een fiscaal-vriendelijk doel, zoals bijvoorbeeld een fiets, bedrijfsfitness of vakliteratuur.

    De Rijksoverheid hecht sterk aan persoonlijke groei en loopbaanontwikkeling en biedt daarvoor tal van mogelijkheden. Tot de secundaire arbeidsvoorwaarden behoren onder meer studiefaciliteiten, ouderschapsverlof en een vergoeding woon-werkverkeer.

    Wij verwachten van onze werknemers dat ze integer zijn en we vragen aan nieuwe medewerkers een Verklaring Omtrent Gedrag (VOG). Als deze niet kan worden overlegd, volgt geen arbeidsovereenkomst of wordt de arbeidsovereenkomst na uiterlijk 3 maanden beëindigd wanneer duidelijk is dat geen VOG overgelegd kan worden.

    Wij bieden je een inwerkprogramma aan en afhankelijk van je opleiding en werkervaring een opleiding en/of training. Gedurende deze periode is het niet mogelijk om in deeltijd te werken. Als je deze periode hebt afgerond en bij goed functioneren in de praktijk, krijg je een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd.



Functie:fiscalist grote onderneming internationaal
Startdatum:29-05-2024
Ervaring:Ervaren
Educatielevel:WO
Contracttype:Tijdelijk
Salaris:3662 – 7094
Uren per week:32 – 36

Heb je interesse in deze vacature en wil je graag op deze functie solliciteren? Neem dan contact op met Unknown via Unknown of Unknown. Of bezoek hun website Unknown.

Deel de vacature:

Redactie Zwijndrechtkrant

Leuk dat je een van de recent geplaatste vacatures hebt geopend via de zwijndrechtkrant. Hopelijk vind je een baan die bij je past en waar je gelukkig van wordt!

  1. Fiscalist Grote Ondernemingen Unit Internationaal Belastingdienst 29-05-2024

Bekijk ook andere vacatures